Valtioneuvosto päätti pelastaa Transtech Oy:n tilaamalla 20 uutta 2-kerroksista makuuvaunua VR:lle – vastoin VR:n johdon omia kehityssuunnitelmia. VR:n pääjohtaja Henri Kuitunen ja hallituksen puheenjohtaja Antti Lagerroos saivat tässä rytäkässä lähteä, koska tilausten aikaistaminen ei sopinut heidän suunnitelmiinsa. Aluepolitiikka jyräsi liikennepolitiikan.
Jäljelle jää kaksi kysymystä: Kun tilaukset pitää tehdä tarjouskilpailun perusteella, onko aivan selvää, että Transtech tuon tarjouskilpailun voittaa? Enpä ihmettelisi jos tarjouskilpailu tehdään sellaisella hösselillä, ettei siihen muualla ehditä herätä. Syntyisi kovin kiinnostava kuvio, jos joku jossakin tarjoaisi kalustoa VR:lle Transtechia halvemmalla.
Ja toinen kysymys, johon ei ole vielä vastausta: Mitä investointeja VR joutuu lykkäämään, kun se aikaistaa vaunutilaustaan? Toivottavasti ei ainakaan raideliikenneinvestointeja niiltä alueilta, missä liikenteen todelliset tarpeet edellyttävät junayhteyksien parantamista. Ellei VR:ää kehitetä myös liikennepolitiikan tarpeista käsin, Suomelta jää esimerkiksi kasvihuonekaasujen vähennystavoitteet saavuttamatta.
Yleisenä huomiona voi todeta, että valtiojohtoisuus senkuin lisääntyy näin sinivihreän hallituksen aikana.